بازگشت

نكت و نقر


در روايتي كه شيخ طوسي در «امالي» نقل كرده آمده است كه امام صادق عليه السلام فرمود:

ان منا لمن ينكت في قلبه، و ان منا لمن يؤتي في منامه، و ان منا لمن يسمع الصوت مثل صوت السلسلة في الطست، و ان منا لمن يأتيه صورة أعظم من



[ صفحه 218]



جبرئيل و ميكائيل. [1] .

از ما ائمه برخي از نكت قلبي - كه افاضه اشراقيه انوار علم به قلب است - استفاده مي كند و برخي در خواب مي بينند و بعضي از ما صدا مي شنود مانند صداي زنجيري كه به لب تشت بكشند و برخي با يك صورت بزرگي كه از جبرئيل و ميكائيل بزرگتر و با هيبت تر است مواجه مي شوند كه همان معلم شديد القواي آسماني، يا روح است كه واسطه ي افاضات غيبي مي باشد.

مؤيد اين روايت، روايت ديگري است كه حضرتش به ابوبصير فرمود:

انا نزداد في اليل و النهار، و لولا أنا نزداد لنفد ما عندنا.

فقال أبوبصير: من يأتيكم؟

قال عليه السلام: ان منا لمن يعاين معاينة، و ان منا من ينقر في قلبه كيت و كيت، و ان منا من يسمع باذنه وقعا كوقع السلسلة في الطست. [2] .

مدلول اين روايت همان مفهوم آن است كه: برخي از راه چشم، بعضي از راه گوش، جمعي از راه درون و گروهي از راه بيرون با عالم غير محسوس طبيعي عمومي بشر ارتباط دارند و از عالم بالا مي گيرند و به عالم و خلق افاضه مي نمايند.

يزيد بن فرقد هندي از امام صادق عليه السلام نقل مي كند كه حضرتش فرمود:

ان الامام اذا شاء أن يعلم علم. [3] .

امام هر وقت كه اراده كند بداند، مي داند.

در روايتي كه محمد با سلسله سند از ابي جعفر عليه السلام نقل نموده، آمده كه حضرتش فرمود:

كان علي عليه السلام يعمل بكتاب الله و سنة نبيه، فاذا ورد عليه الشي ء الحادث الذي



[ صفحه 219]



ليس في الكتاب و لا السنة الهمه الله للحق فيه الهاما، و ذلك و الله من المعضلات. [4] .

علي عليه السلام وظيفه و مأموريتش اين بود كه به كتاب و سنت عمل كند. اگر موضوعي پيش آيد كه در كتاب و سنت نباشد خداوند آن را به او الهام مي فرمايد و ملحق به كتاب و سنت مي شود و اين نوع علم - به خدا قسم - از مشكلات علوم است كه جز راسخان در علم و آن ها كه مؤيد من عندالله هستند درك نمي كنند.


پاورقي

[1] امالي طوسي: 407.

[2] بصائر الدرجات: 232.

[3] بصائر الدرجات: 315.

[4] بصائر الدرجات: 234.