بازگشت

شراب در عرف اهل معرفت


شراب معرفت، شراب وحدت، شراب ولايت، شراب عشق و محبت، شراب علم اليقين، شراب عين اليقين، شراب حق اليقين، شراب برداليقين، شراب كافوري، شراب زنجبيلي، شراب سلسبيلي، شراب طهوري، شراب



[ صفحه 365]



رحيق، شراب تسنيم و اشربه ديگر مانند شراب كوثر و غيره، خمخانه اين اشربه قرآن است كه (تبيانا لكل شي) است متأسفانه ما نرفتيم به ميكده علم و حكمت و محور اشربه قرانيه تحقيق نكرديم و قطره و جرعه اي هم از اين اشربه ننوشيده ايم بلكه تا اسم شراب برده شد ذهن ما رفت به سوي شراب انگوري كه رجس من عمل الشيطان است و از شراب طهوري (و سقاهم ربهم شرابا طهورا) چيزي تصور ننموديم و سرمستان اين اشربه حلاليه و باده نوشان اين صهباي الست را آن طور كه بايد و شايد به مقام نورانيت نشناختيم و اين قصور در فهم شراب طهور از جانب ماست.



الله الله چون كه عارف گفت مي

پيش عارف كي بود معدوم شي



فكر تو چون باده شيطان بود

كي تو را فهم مي رحمان بود



(باده اي كاو صافي و روحاني است

آن شراب خالص رباني است)



خاصه آن باده كه از خم نبي است

ني ميي كه مستي او يكشبي است



آنكه آن اصحاب كهف از لقل لقل

سيصد و نه سال گم كردند عقل



ساحران هم سكر موسي داشتند

دار را دلدار مي پنداشتند



زان زنان مصر جامي خورده اند

دست ها را شرحه شرحه كرده اند



جعفر طيار زان مي بود مست

زان گرو مي كرد بي خود پا و دست





[ صفحه 366]





(مستي آن حمزه عم رسول

زين مي آمد نزد ارباب عقول)



(مستي عشاق بزم ني نوا

زين مي افزون شد ز جمله ما سوا)



اين است كه كاشف حقايق حضرت امام صادق عليه السلام در وصف شراب طهور فرموده است: يطهرهم عن كل شي سوي الله (از تفسير مجمع البيان طبرسي).



مي صرف وحدت كسي نوش كرد

كه دنيا و عقبي فراموش كرد



بسوداي جانان بجان مشتعل

بذكر حبيب از جهان مشتغل



چنان فتنه بر حسن صورت نگار

كه با حسن صورت ندارند كار



بياد حق از خلق بگريخته

چنان مست ساقي كه مي ريخته



نشايد بدار و دوا كردشان

كه كس مطلع نيست بر دردشان



الست از ازل همچنانشان بگوش

بفرياد (قالوا بلي) در خروش



مؤلف مي گويد:



اين سخن را ترجمه پهناوري

گفته آيد در مقام ديگري



بيان رئيس سرمستان شراب طهوري و مصداق اتم صهباي عشق و محبت



[ صفحه 367]



الوهي در كتاب (شراب رباني) تأليف اين نگارنده مندرج است (العاقل يكفيه الاشاره).

آري آن بزرگوار امام الكونين سيدالعشاق حضرت ثار الله ابي عبدالله الحسين عليه الصلوة و السلام است كه ما آن حضرت را در اشراق سوم از كتاب جلوات رباني ممكن الوجود بي شريك معرفي نموده و محور اين جمله تحقيق و بياناتي نموده و مدعاي خود را بر كرسي اثبات نهاده ايم عشاق آن حضرت مي توانند به اشراق سوم اين كتاب مراجعه نمايند.



صفت باده عشقش ز من مست مپرس

ذوق اين باده نيابي بخدا تا نچشي



خاندان عصمت و معادن علم و حكمت كه از آن جمله حضرت امام جواد عليه الصلوة و السلام است از سرمستان صهباي توحيد و وحدت و باده نوشان مي عشق و محبت ذات يكتاي صمدي الوهي است و او مستغرق در شهود حضرت ربوبي است.



[ صفحه 368]