بازگشت

حسب و نسب


پدر بزرگوار حضرت امام محمد تقي عليه السلام: حضرت علي بن موسي بن جعفر بن محمد بن علي بن حسين بن علي بن ابيطالب عليهم السلام است.

والده ي حضرت امام محمد تقي عليه السلام ام ولد يعني كنيز زر خريدي بود كه نام وي سبيكه بود ولي حضرت علي بن موسي الرضا عليه السلام او را خيزران ناميد. آن بانوي معظمه از اهل نوبه [1] بود و از اهل بيت ماريه ي قبطيه كه مادر حضرت ابراهيم



[ صفحه 9]



فرزند پيغمبر اسلام صلي الله عليه و آله بود به شمار مي رفت.

آن بانوي با عفت از تمام زنان زمان خود افضل و اتقي بود. عظمت اين بانوي بزرگور را همين بس كه حضرت رسول اكرم درباره ي وي فرموده: پدرم به قربان پسر بهترين كنيزاني كه از اهل نوبه به شمار مي رود و پاك و پاكيزه است.

از يزيد بن سليط روايت شده كه گفت: من در طريق مكه حضرت موسي بن جعفر عليه السلام را ملاقات نمودم، آن برگزيده ي خدا به من فرمود: امسال مرا خواهند گرفت و امر امامت به فرزندم علي كه همنام دو علي است منتقل و محول خواهد شد. آن دو نفر علي نام: يكي حضرت علي بن ابيطالب عليه السلام و ديگري حضرت علي بن الحسين است.

خداي توانا فهم، حكمت، دين، بينائي و محبت حضرت علي بن ابيطالب را به پسرم عطا خواهد كرد و نيز محنت حضرت علي بن الحسين را كه صعب و ناگوار است به وي خواهد داد. پس از هارون تكلم كردن از براي او جايز نيست مگر بعد از چهار سال.

راوي مي گويد: حضرت موسي بن جعفر عليه السلام به من فرمود: تو او را به زودي در اين مكان ملاقات خواهي كرد موقعي كه او را ملاقات نمودي وي را بشارت بده كه پسري از برايش متولد مي شود كه امين و امانت دار و مبارك خواهد بود. او به تو حبر مي دهد كه مرا ملاقات كرده اي. تو او را آگاه كن و بگو: آن كنيزكي كه يك چنين پسري مي آورد از طايفه و اهل بيت ماريه ي قبطيه كه كنيز رسول خدا صلي الله عليه و آله بوده خواهد بود و چنانچه توانستي سلام مرا به آن كنيزك (يعني مادر



[ صفحه 10]



حضرت امام محمد تقي) برساني برسان!

نگارنده گويد: گرچه قرآن مجيد در آيه ي (103) سوره ي مباركه ي مؤمنون مي فرمايد: موقعي كه در صور دميده شود حسب و نسبي در كار نخواهد بود (يعني ارزشي نخواهد داشت) ولي در عين حال حسب و نسب حضرت جواد الائمه عليه السلام كه به پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله منتهي مي گردد داراي عظمت و اهميت زيادي است، لذا - چنانكه در تفسير مجمع البيان در ذيل آيه ي سابق الذكر روايت مي كند. پيغمبر خدا مي فرمايد:

كل حسب و نسب منقطع يوم القيامة الا حسبي و نسبي.

يعني هر حسب و نسبي فرداي قيامت منقطع خواهد شد مگر حسب و نسب من.

حسب و نسب حضرت امام محمد تقي از طرف پدري به حضرت علي بن ابيطالب منتهي مي شود و از جهتي هم به فاطمه ي زهراء و پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله منتهي مي گردد.

گر چه بعضي از مخالفين يعني اهل تسنن مي گويند: اولاد دختر از فرزندان خود انسان به شمار نمي رود ولي اين عقيده را قرآن مجيد و پيغمبر اسلام تكذيب كرده اند. يعني قرآن كريم و پيامبر عظيم الشأن اسلام مي فرمايند، فرزند دختر هم فرزند خود انسان به شمار مي رود. ما اكنون نظريه ي علماء و بزرگان اهل تسنن را از نظر خوانندگان عزيز مي گذرانيم:

ابن ابي الحديد كه يكي از علماء برجسته ي اهل تسنن



[ صفحه 11]



به شمار مي رود - چنانكه ناسخ التواريخ و ديگران نقل مي كنند - مي نگارد: اگر بگويند: حسن و حسين (عليهما السلام) پسران پيغمبر خدايند مي گوئيم: آري، چرا؟ زيرا منظور خداي عليم از كلمه ي ابنائنا (در آيه ي - 54- سوره ي آل عمران كه) آيه ي مباهله باشد حسن و حسين است.

نيز از مفردات طبراني و تاريخ خطيب از جابر از پيامبر اكرم روايت مي كند كه فرمود: خداي توانا فرزندان هر پيغمبري را از صلب خود او قرار داد. ولي فرزندان فاطمه را از صلب من و صلب علي بن ابيطالب قرار داد. فرزندان هر مادري به پدرشان نسبت داده مي شوند مگر فرزندان فاطمه كه من پدر ايشان هستم. نگارنده گويد: از اين قبيل آيات و اخبار درباره ي اين موضوع زياد است و ما قسمتي از آنها را در جلد هفتم ستارگان درخشان كه حاوي شرح حال حضرت باقر العلوم است نگاشته ايم مخصوصا راجع به اين مطلب در كتب اهل تسنن آيات و اخبار زيادي موجود است، ولي ما از لحاظ اختصار از نگاشتن آنها خودداري مي نمائيم.

بنابراين حسب و نسب امامان مذهب مقدس شيعه عليهم السلام كه حضرت امام محمد تقي عليه السلام يكي از ايشان به شمار مي رود از همه ي مردم عالم افضل و بالاتر است حتي از عموم انبياء عليهم السلام زيرا هيچيك از ايشان داراي يك چنين حسب و نسب نبودند؟.



[ صفحه 12]




پاورقي

[1] در كتاب مراصد الاطلاع مي نگارد: نوبه بضم نون نام چند مكان است: 1- بلاد وسيعي است در طرف جنوب مصر 2- شهر كوچكي است در آفريقا تاتونس و اقليبيا 3- موضعي است كه تا مدينه سه ميل فاصله دارد 4- مكاني است طرف جنوب زمينهاي بني عبدالله بن كلاب - مؤلف.