بازگشت

رفع ناسازگار وحي الهي با عينيت خارجي


براي رفع اين نوع سازگاري، دو راه حل وجود دارد كه در ذيل بيان مي گردند:

1- پيامبر گرامي از طريق قرآن و سنت خود، اصول و فروع را دقيقاً بيان كرد، ولي امت اسلامي، با مشاهده بيان هاي قرآن و نبوي از آن سربرتافتند و مكاتبي را پي ريزي كردند و با لجبازي خاصي در برابر آن همه آيات و روايات واضح و روشن،



[ صفحه 13]



ايستادند.

يك چنين احتمال دور از واقع بيني است و اگر هم در برخي از مسائل سياسي و حكومتي صحيح پيامبر شد. در همه ي مسائل درست نيست، زيرا افرادي كه در گسترش اسلام و دفاع از حريم آن جان و مال بذل نموده بودند، هرگز در برابر وحي الهي و ارشاد رسول او، لجبازي نمي كردند و در مقابل اظهار شخصيت نمي نمودند.

2- كليه ي مسائل عقيدتي و فكري، و وظائف فردي و اجتماعي و آنچه كه جامعه ي اسلامي تا روز رستاخيز به آن نياز دارند، در كتاب خدا آمده و در سنت پيامبر وارد شده است ولي بهره گيري از آن، به ارشاد و راهنمائي افراد خاصي نياز دارد كه در مكتب الهي تربيت يافته و از رموز كتاب و خصوصيات، آن، و متن سنت پيامبر، و كيفيت استدلال با آن، كاملاً آگاه بوده باشند، و با مراجعه به چنين گروه مي توان حقيقت تكميل آئين اسلام را لمس كرد، و رمز آن را به دست آورد و اگر امت اسلامي به چنين گروهي مراجعه مي كردند نه در اصول و مسائل عقيدتي اين همه بيراهه مي رفتند و مكتبهائي پي ريزي مي كردند، و نه در فروع و وظائف فردي و اجتماعي دچار مكتب هاي فقهي متضاد و متخالف مي گشتند كه جز يكي، همگي برخلاف حقيقت و واقع است.

با توجه به اين اصل، اختلاف ميان وحي الهي دائر بر



[ صفحه 14]



تكميل شريعت از نظر اصول و فروع، و عينيت خارجي حاكي از سرگرداني امت در بسياري از مسائل عقيدتي و وظيفه اي، و نيافتن راه بر بسياري از مشكلات، كاملاً مرتفع مي شود، زيرا تنصيص وحي الهي دائر بر تكميل دين و بيان همه ي نيازهاي فكري و عملي حقيقتي است غيرقابل انكار، و هيچ فرد وارد بر كتاب و سنت نمي تواند آن را انكار كند.

ولي اين تقصير گروهي از امت اسلامي است كه بيراهه را بر راه برگزيده و از راهي كه آنها را به حقيقت كتاب و متن سنت پيامبر رهبري مي كرد نرفتند، و در نتيجه با يك رشته مكاتب كلامي و فقهي كه جز يكي، همگي ضلالت و گمراهي است و روبرو شدند و اگر راه تربيت يافتگان را مي پيمودند، بسياري از اختلافات برطرف مي گشت و تنها يك رشته اختلافاتي باقي مي ماند كه لازمه ي طبيعي بقاء يك مكتب در طول قرن ها است.