بازگشت

امام جواد و بيان فضيلت زيارت پدر بزرگوارش


محمد بن سليمان نقل مي كند : از امام جواد عليه السلام سؤال كردم از مردي كه خدا به او توفيق داده تا حج و عمره را انجام دهد، سپس به مدينه رفته و به پيامبر سلام گفته است، آنگاه نزد تو آمده در حاليكه به حق تو آگاه بوده و مي داند تو حجت الهي در ميان خلقش بوده و درگاه او هستي، كه هر كه در آن فرود آيد در امنيت است، و بر تو سلام گويد، سپس به كربلا رفته و به امام حسين عليه السلام سلام گفته، سپس به بغداد رفته و امام كاظم عليه السلام را زيارت نموده، سپس به شهر خود بازگشته است، هنگام حج خداوند مالي به او نصيب كرده كه مي تواند حج انجام دهد، براي اين شخص كه حج واجب خود را انجام داده كدام افضل است، دوباره حج كند، يا به خراسان نزد پدرت رفته و او را زيارت كند؟ فرمود : بلكه به خراسان رود و او را زيارت كند و به او سلام گويد افضل است و بهتر است كه در ماه رجب انجام گيرد، اما امروز اين كار را انجام ندهيد كه از طرف سلطان براي ما و شما خطرآفرين است. [1] .

علي بن مهزيار گويد : به آن حضرت عرضه داشتم : فدايت شوم زيارت امام رضا عليه السلام برتر است از زيارت امام حسين عليه السلام؟ فرمود : زيارت پدرم برتر است، چرا كه امام حسين عليه السلام را هر كس زيارت مي كند، اما پدرم را جز خواص شيعيان زيارت نمي كنند. [2] .

در حديث ديگري عبدالعظيم بن عبدالله حسني گويد : به آن حضرت عرضه داشتم : بين زيارت قبر امام حسين عليه السلام و بين زيارت قبر پدرت در طوس متحير شدم، نظر شما چيست؟ فرمود : منتظر باش، آنگاه داخل شد و سپس در حاليكه بسيار مي گريست خارج شد و فرمود : زائرين امام حسين عليه السلام بسيارند و زائرين قبر پدرم در طوس بسيار كم هستند. [3] .

روايت سوم بيانگر آن است كه تقدم و ترجيح زيارت امام رضا عليه السلام بر زيارت امام حسين عليه السلام كلي نبوده و مخصوص زماني است كه زائرين آن حضرت اندك باشند.

تاريخ بيانگر آن است كه در زمان آن حضرت شيعيان از ترس پادشاهان جرأت رفتن به زيارت امام رضا عليه السلام را نداشتند، از اين رو منافاتي بين اين روايات و روايات وارده در برتري ذاتي زيارت امام حسين عليه السلام نيست، بلكه بر اساس خصوصيات زمان گاه زيارت امامي از ديگران برتر مي نمايد، مانند برتري نماز خواندن در مسجدي بر ساير مساجد كه ذاتا فضل هستند.


پاورقي

[1] كامل الزيارات : 508، رقم : 792.

[2] كامل الزيارات : 510، رقم : 796.

[3] عيون اخبار الرضا عليه السلام 2 : 256، وسائل الشيعة 14 : 563.