سيماي پرفروغ و عالمتاب امام جواد (ع)


سيماي پرفروغ و عالمتاب امام جواد (ع) نه تنها شيعيان را شيداي جمال و جلال خويش ساخته، كه دانشمندان اهل سنّت را نيز از سكوت و خاموشي رهانيده است.

آنان در منابع تاريخي و حديثي خويش، به قدر ايمان و معرفت خود، زبان به حقيقت گشودهاند و شخصيت آسماني پيشواي نهم شيعيان را چنين به تصوير كشيدهاند:

1. سبط ابن جوزي حنفي (متوفّاي 654 ق.):

«و محمد، الامام ابوجعفر الثاني كان علي منهاج أبيه في العلم و التقي و الزهد و الجود... و كان يلقّب بالمرتضي والقانع...».[1]

2. كمال الدين محمد بن طلحه شافعي (متوفّاي 652 ق.):

«... و ان كان صغير السّنّ فهو كبيرالقدر، رفيع الذّكر...».[2]

3. شمس الدّين ذهبي (748 ق.):

«كان محمّد يلقّب بالجواد و بالقانع والمرتضي، و كان من سروات آل بيت النبي صلياللهعليهوآلهوسلم ... و كان أحد الموصوفين بالسّخاء فلذلك لقّب الجواد...»[3].

4. ابن صبّاغ مالكي (متوفّاي 855 ق.):

«و هو الامام التّاسع... عرف بأبي جعفرالثاني، و ان كان صغيرالسّنّ فهو كبير القدر، رفيع الذّكر، القائم بالامامه بعد عليّ بن موسي الرّضا... للنصّ عليه والاشاره له بها من أبيه كما أخبر بذلك جماعه من الثّقات العدول».[4]

5. عبداللّه بن محمّد بن عامر شبراوي شافعي (متوفّاي 1154 ق.):

«... و كراماته رضياللّه عنه كثيره و مناقبه شهيره، ثمّ ذكر بعض مناقبه و ختم حديثه بقوله: و هذا من بعض كراماته الجليله و مناقبه الجميله».[5]

در طاعت كردگار

امام جواد عليهالسلام عابدترين فرد زمانش بود. محبّت و علاقهاش نسبت به باريتعالي وصف نشدني و خوف، خشوع و اخلاصش در طاعت و عبادت خداوند ستودني است. براي ترسيم جلوههاي عبادي آن حضرت، به چند نمونه بسنده ميكنيم:

الف) نماز

امام جواد عليهالسلام علاوه بر عبادات و نوافل معمول، نافله مخصوصي داشت. نافله آن حضرت دو ركعت بود؛ در هر ركعت، سوره فاتحه را قرائت مينمود و آنگاه هفتاد مرتبه سوره اخلاص را تكرار ميكرد.[6]

هرگاه وارد ماه جديد ميشد، در روز اوّل ماه، دو ركعت نماز به جاي ميآورد؛ در ركعت اوّل، بعد از سوره حمد، به تعداد روزهاي ماه (30 مرتبه) سوره توحيد را ميخواند. در ركعت دوم بعد از حمد، سوره انّاانزلناه را مثل ركعت اوّل تلاوت ميكرد.[7]

ب) روزه

روزههاي مستحبّي آن حضرت نيز زياد بود. پانزدهم و بيست و هفتم ماه رجب روزه ميگرفت. اهل خانه و غلامانش نيز او را در روزه گرفتن همراهي ميكردند.[8]

علاوه بر اين، گاهي ميزان عبوديت و بندگي خويش را نسبت به مقام لايزال الهي با اذكار و ادعيه ابراز مينمود. برخي از مناجات و ادعيه آن حضرت عبارت است از:

الف) در حال قنوت

«اللّهمّ أنت الاوّل بلا اوّليّه معدوده، و الآخر بلا آخريّه محدوده، أنشأتنا لا لعلّه اقتساراً، واخترعتنا لا لحاجه اقتداراً، و ابتدعتنا بحكمتك اختياراً، و بلوتنا بأمرك و نهيك اختباراً، و ايّدتنا بالآلات، و منحتنا بالأدوات، و كلّفتنا الطّاقه، و جشمتنا الطّاعه، فأمرت تخييراً و نهيت تحذيراً، و خوّلت كثيراً، و سألت يسيراً، فعصي أمرك فحلمت، و جهل قدرك فتكرّمت...»[9]

ب) بعد از نماز

«رضيت بااللّه ربّاً، و بالاسلام ديناً، و بالقرآن كتاباً، و بمحمّد نبيّاً، و بعليٍّ وليّاً، والحسن، والحسين، و عليّ بن الحسين، و محمّد بن عليّ، و جعفر بن محمّد، و موسي بن جعفر، و عليّ بن موسي، و محمّد بن عليّ، و عليّ بن محمّد، والحسن بن عليّ، و الحجّهبن الحسن بن عليّ، أئمّهً.

اللّهمّ وليّك الحجّه فاحفظه من بين يديه و من خلفه و عن يمينه و عن شماله و من فوقه و من تحته، وامدد له في عمره، و اجعله القائم بأمرك، المنتصرلدينك و أره ما يحبّ و تقرّبه عينه في نفسه و في ذرّيته و أهله و ماله و في شيعته و في عدوّه، و أرهم منه ما يحبّ و تقرّبه عينه، واشف به صدورنا و صدور قوم مؤمنين.»[10]

ج)براي برآورده شدن حاجت

راوي ميگويد: نامهاي خدمت امام جواد عليهالسلام فرستادم. در آن نامه، از حضرت تقاضا كرده بودم كه دعايي برايم ياد بدهد. آن حضرت اين گونه برايم نوشت:

تقول اذا اصبحت و أمسيت: «اللّه اللّه اللّه، ربّي الرّحمن الرّحيم، لا اشرك به شيئاً» و ان زدت علي ذلك فهو خير، ثمّ تدعو بما بدأ لك في حاجتك، فهو لكل شيء باذن اللّه تعالي، يفعل اللّه ما يشاء.[11]

***

[1]اصول كافي، ج 1، ص 353؛ بحارالانوار، ج 50، ص 68.

[2]مطالب السّؤول، ابن طلحه شافعي، ص 239؛ الفصول المهمّه، ص 252.

[3]الوافي بالوفيات، ج 4، ص 105.

[4]الفصول المهمّه، ص 251.

[5]الاتحاف بحبّ الاشراف، ص 168.

[6]اعلام الهدايه، ج 11، ص 39، به نقل از حياه الامام محمد الجواد(ع)، ص 67.

[7]همان، به نقل از مستدرك عوالم العلوم، ج 23، ص 220.

[8]همان، به نقل از مستدرك عوالم العلوم، ج 23، ص 222.

[9]همان، ص 41، به نقل از مستدرك عوالم العلوم، ج 23، ص 212.

[10]همان، به نقل از مستدرك عوالم العلوم، ج 23، ص 214 و 215.

[11]همان، به نقل از مستدرك عوالم العلوم، ج 23، ص 218.