بازگشت

مظهر جواد مطلق


مظهر جواد مطلق حضرت جواد الائمه عليه آلاف الثنا و التحيه است كه در مقام نورانيت با حقيقت محمديه كه مظهر بسيط الحقيقه است از نور واحد است.

بسيط الحقيقه در نزد ما دو عنوان دارد يكي به عنوان اصلي و يكي به عنوان ظلي اما به عنوان اصلي مصداقش ذات كل الكمال احدي صمدي الوهي است كه بسيط الحقيقه و كل الكمالات الذاتيه و الصفاتيه و الفعليه مي باشد.

و اما به عنوان ظلي مصداقش حقيقت محمديه و اوصياء قديسين آن حضرتند كه همه نور واحد و همه داراي ولايت كليه مطلقه و همه داراي نفس كليه الهيه مي باشند و همه مصداق وجه الله و اسماء الله و همه مظاهر تامه اسماء حسناي الهيه و همه مجلاي تام و اتم صفات علياي ربانيه اند، لقو لهم عليهم الصلوة و السلام: نحن والله الاسماء الحسني التي لا يقبل الله من العباد عملا الا بمعرفتنا (از اصول كافي). و قيل عن لسانهم (ع):



ما جام جهان نماي ذاتيم

ما مظهر جمله ي صفاتيم



ما نسخه ي نامه ي الهيم

ما گنج طلسم كائناتيم



هم مظهر واجب الوجوديم

هم معني جان ممكناتيم



هر چند كه مجمل دوكونيم

تفصيل جميع مجملاتيم



برتر ز مكان و در مكانيم

بيرون ز جهات و در جهاتيم





[ صفحه 309]





ما هادي جمله ي علوميم

كشاف جميع مشكلاتيم



بيمار و ضعيف را شفائيم

محبوس و نحيف را نجاتيم



گو مرده بيا كه روح بخشيم

گو تشنه بيا كه ما فراتيم



اي درد كشيده ي دوا جوي

از ما مگذر كه ما دواتيم



آري ايشانند كه مظهر علم خدايند ايشانند كه مظهر حلم خدايند ايشانند كه مظهر قدرت خدايند ايشانند كه مظهر جمال خدايند ايشانند كه مظهر جلال خدايند ايشانند كه مثل اعلاي خدايند بحكم (و لله المثل الاعلي) در ميان ايشان كه همه اختران فروزان ولايتند نهمين نير برج امامت و ولايت حضرت جواد الائمه است كه مظهر تمام اسماء و صفات الهيه و مخصوصا مظهر جواد مطلق است و اسم مبارك او جواد است.



وصفيش جواد آمد وصفيش تقي كان شه

شد مظهر لطف و قهر سلطان دو عالم را



حضرت امام جواد عليه السلام تمام شئون كماليه ولايت و امامت را از هر حيث و هر جهت واجد است.

حضرت امام جواد عليه السلام داراي جود لاهوتي است داراي جود جبروتي است داراي جود ملكوتي است داراي جود ناسوتي است.

حضرت امام جواد عليه السلام داراي جود ذاتي است داراي جود اشراقي است داراي جود علمي است داراي جود مالي است داراي جود جاني است.

حضرت جواد الائمه عليه الصلوة و السلام داراي تمام اقسام جود است.

اما آن حضرت داراي جود لاهوتي است چون مظهر تام اسم جواد است و عين



[ صفحه 310]



ثابت او در حضرت اسمائيه و مقام واحديت كه از آن به عالم لاهوت تعبير مي شود در تحت تربيت اسم جواد مطلق تربيت و پرورش يافته و آنچه مقتضاي اين اسم است بفيض اقدس الوهي در عالم لاهوت به آن حضرت عطا شده است.

و اما آن حضرت داراي جود جبروتي است چون مقام نورانيت او صادر نخستين و اولين جلوه ي رب العالمين است و نور وجود او با حقيقت محمديه كه صادر اول و مخلوق اول است يكي است و به حكم اتحاد معنوي نور آن حضرت با نور حضرت ختمي مرتبت و صادر اول سبق سرمدي و رتبه اي و شرفي دارد بر قاطبه مخلوقات و كافه موجودات و در واقع نظام خلقت بطفيل وجود او ايجاد شده به حكم، لولاك لما خلقت الافلاك (حديث قدسي).



توئي شاه و همه افلاك خيلند

همه عالم تو را يكسر طفيلند



توئي شمع شب افروز انبيا را

توئي درّ دل افروز اوليا را



شمس ولايت كليه مطلقه است كه از مشرق ازل تابش نموده و ارض عالم امكان و صفحه جهان را به نور وجودش روشن كرده است.



آفتاب وجود كرد اشراق

نور او سر بسر گرفت آفاق



آنچه اول شد پديد از جيب غيب

بود نور پاك او بي هيچ ريب



بعد از آن، آن نور مطلق زد علم

گشت عرش و كرسي و لوح و قلم



يك علم از نور پاكش عالم است

يك علم ذريت است و آدم است





[ صفحه 311]





همچو شبنم آمدند از بحر جود

خلق عالم از طفيلش در وجود



مظهر جود خداي ذوالجلال

خود جواد آمد ز حق اندر مثال



و اما اينكه حضرت امام جواد عليه السلام داراي جود ملكوتي است به لحاظ اين است كه روح اعظم ولايتي و نفس كليه الهيه آن حضرت اصل تمام ارواح و نفوس است و ارواح و نفوس همه فروع و اشعه و اضواء و ذرات شمس ولايت كليه و پرتو روح پر فتوح اعظم ولايتي آن حضرتند و قيل عن لسانه عليه السلام:



و من مطلعي النور البسيط كلمعة

و من مشرعي البحر المحيط كقطرة



بحر محيط رشحه اي از نور فائضم

نور بسيط لمعه اي از نور زاهرم



خورشيد آسمان ظهورم عجب مدار

ذرات كائنات اگر گشت مظهرم



ارواح قدس چيست نمو دار معنيم

اشباح انس چيست نگهدار پيكرم



از عرش تا به فرش همه ذره اي بود

از نور آفتاب ضمير منورم



و اما جود ناسوتي حضرت امام جواد عليه السلام بلحاظ اين است كه تمام عالم ناسوت و آنچه در آن است همه ريزه خوار سفره ي گسترده جود و احسان و كرم نامتناهي جواد الائمه مي باشند باذن الله تعالي چه آن حضرت از جهت مقام ولايت و امامت واسطه فيض وجود خدا نسبت به كل مخلوقات عالم ناسوت است بلكه از آن جهت كه فاعل ما به الوجود و رابط بين واجب و ممكن و رابط بين قديم و حادث است جميع ممكنات از مبدعات و منشآت و مكونات



[ صفحه 312]



از فيض وجود آن مظهر جواد علي الاطلاق بهره ور و همه موجودات علي الاطلاق از جود و فيض او مستفيض و مستفيدند.



جود ذاتي او ز سر قدم

بر حدوث دو كون علت شد



البته حق تعالي و مبدء اعلي خود فاعل ما منه الوجود است چه (لا موثر في الوجود الا الله) اما مقام ولايت باذن الله كه اذن تكويني است فاعل ما به الوجود است .

و منشاء آفرينش و علت مستقله در خلقت كل اشياء و قاطبه ممكنات خود ذات يكتاي صمدي الوهي است و نظام ايجاد علي الاطلاق به تجلي اسم جواد ايجاد گرديده است اما جود اشراقي و علمي و مالي و جاني امام جواد عليه الصلوة و السلام براي كسي كه عارف بحق آن بزرگوار است واضح و روشن و آشكار است.

آن اشراقات و تجليات علمي آن حضرت، آن جود و سخاوت و بذل و بخشش مالي آن حضرت، آن جود جاني آن حضرت كه جانش را فداي دين خدا نموده است هر يك برهان بلكه بطور شهود و عيان حاكي است كه آن بزرگوار واجد تمام اقسام جود بوده و برهان ساطع و دليل قاطع است بر اينكه حضرت جواد الائمه مظهر جواد مطلق است و هو المطلوب .



[ صفحه 313]