بازگشت

بيان غزل حافظ و تفسير آن از نظر نگارنده


لسان الغيب حافظ قرآن گفته است در غزل خود



(بشوي اوراق اگر همدرس مائي

كه علم عشق در دفتر نباشد)



مطلع اين غزل اين است



خوش آمد گل وز آن خوشتر نباشد

كه در دستت بجز ساغر نباشد



زمان خوشدلي درياب درياب

كه دايم در صدف گوهر نباشد



غنيمت دان و مي خور در گلستان

كه گل تا هفته ديگر نباشد



عجب راهي است راه عشق كانجا

كسي سر بر كند كش سر نباشد



بشوي اوراق اگر همدرس مائي

كه علم عشق در دفتر نباشد





[ صفحه 361]





ز من بنيوش و دل در شاهدي بند

كه حسنش بسته زيور نباشد



شراب بي خمارم بخش ساقي

كه با او هيچ دردسر نباشد



(بيا اي شيخ در خمخانه ما

شرابي خور كه در كوثر نباشد)



ممكن است بيت اخير در نظر بعضي كه آشنا به مراتب اشربه بهشتي نيستند باعث تعجب باشد به اينكه اين چه شرابي است كه در كوثر موجود نباشد.

حال برماست كه رفع تعجب نموده بيان واقع را در حل اين بيت بنمائيم .

اينجانب تاكنون نديده ام و نشنيده ام از كسي كه از عهده حل اين بيت برآمده و يا در جائي نوشته باشد مگر خود مؤلف كه در كتاب (آئينه ايزدنما) حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها تحت عنوان (لطيفه ذوقيه) به ميدان تحقيق بيت مزبور رفته است، اكنون بيان تحقيق آن محتاج به تمهيد مقدمه است.

قال علامة الرباني ملا محسن الفيض الكاشاني قدس الله سره السبحاني في بعض كتبه نقلا عن كتب العامه عن رجل قال لكعب الاحبار ما تقول في شيعة علي بن ابيطالب هذه الشيعة فقال اني اجد صفتهم في كتاب الله المنزل انهم حزب الله و انصار دينه الي ان قال و هم المقربون الابرار يشربون من الرحيق المختوم و تلك عين يقال لها تسنيم لا يشرب منها غيرهم فان تسنيما عين وهبهاالله لفاطمه بنت محمد صلي الله عليه و آله زوجة علي عليه السلام يخرج من تحت قائمة العرش و كل عين تسيل الي اسفل الجنان فانها عين تسنيم الي عليين يشرب منها خاصه اهل الجنة دهم شيعة علي عليه السلام و احبائه و تلك قول الله عزوجل: يسقون من رحيق مختوم ختامه مسك و في ذالك فليتنافس المتنافسون و مزاجه من تسنيم عينا يشرب بها المقربون (سوره مطفقين آيه 25 الي 28)

علامه رباني و محقق صمداني ملا محسن فيض كاشاني قدس سره در



[ صفحه 362]



برخي از كتب نفيسه خود از كتب عامه نقل مي كند از رجلي كه سؤال نمود از كعب الاحبار چه مي گوئي در حق شيعه حضرت علي بن ابي طالب عليه السلام؟

كعب الاحبار در جواب او گفت من يافتم وصف و صفت ايشان را در كتاب الله المنزل كه ايشان مصداق حزب الله و انصار دين الله مي باشند الي ان قال و ايشان مصداق مقربين و ابرارند كه مي نوشند در بهشت از شراب رحيق مختوم و آن چشمه اي است كه آن را بخشيده و عطا فرموده ذات اقدس خداوند متعال به حضرت فاطمه دختر حضرت محمد صلي الله عليه و آله زوجه علي بن ابيطالب عليه السلام و اين چشمه تسنيم خروجش از تحت قائمة العرش الوهي است و در افق اعلي است.

هر چشمه در بهشت شرابش سيلان دارد به سمت اسفل و پائين بهشت مگر چشمه شراب تسنيم كه مسيرش رو به بالا است و سيلانش به عالم اعلي عليين است و اين شراب تسنيم مختص خاصان از اهل بهشت است كه ايشان شيعيان و محبان علي مرتضي عليه السلام مي باشند.

و ناظر به اين است قول خداي عزوجل كه فرموده ساقيان ميكده بهشتي به آنها شراب سر به مهر نوشانند كه به مشك مهر كرده اند و عاقلان بر اين نعمت و شادماني ابدي بايد به شوق و رغبت بكوشند تركيب طبع اين شراب ناب از عالم بالا است از سرچشمه اي كه منحصرا مقربان الهي از آن شراب مي نوشند.

قال الباقر عليه الصلوة و السلام: تسنيم اشرف شراب اهل الجنة يشربه محمد صلي الله عليه و آله صرفا و يمزج لاصحاب اليمين و ساير اهل الجنة (از كتاب علم اليقين علامه ملا محسن فيض كاشاني رحمة الله عليه).

حضرت امام محمد باقر عليه السلام كه شكافنده علوم اولين و آخرين است در تعريف و توصيف شراب تسنيم فرموده است كه شراب تسنيم شريفترين و عاليترين شراب هاي اهل جنت است اين شراب تسنيمي صرف و خالص و نابش مخصوص عقل كل خاتم الانبياء و الرسل حضرت محمد مصطفي



[ صفحه 363]



صلي الله عليه و آله است (البته حضرات ائمه اطهار دوازده امام معصوم اوصياء قديسين آن حضرت هم از اين شراب ناب سهم دارند) ولي ديگران سهم ندارند بلكه ممزوجش را به اصحاب يمين و ابرار مي دهند.