بازگشت

مخلوقات عالم مثال


بلكه آنچه اهل تحقيق مي گويند اين است كه آنچه در اين عالم حسي مي باشد از جواهر و اعراض حقيقتي در عالم مثال دارد ولي صفت ها و آثارش متناسب به عالم خودشان دارد بلكه براي هر محسوسي وجودي جداگانه در هر عالمي از عوالم مثال هست براي هر چيزي كه در آن حقيقت هايي مي باشد در عوالم بالاي آن هم هست ولي آثار و صفات و صورتهاي اين حقيقت ها به اختلاف عوالم تفاوت پيدا مي كند بنابراين در هر جهاني به يك حقيقت آثار و صفات جداگانه اي دارد كه مناسب آن است، از خبرهايي كه ممكن است. به اين نكته دليل آورد و آشنا شد اين است كه اشياء آسمانها به زمين فرود آيند و از آنجا به سوي خدا بالا روند در روزي كه مقدار آن روز پنجاه هزار سال است قرآن مجيد فرمايد كه و ان من شي الا و عندنا خزائنه و ما ننزله الا بقدر. باز فرمايد: و في السماء رزقكم و ما توعدون. در اخبار هست كه خداوند فرشته اي



[ صفحه 186]



به سيماي آدمي آفريد كه درخواست روزي براي آدميزادگان مي كند. و ملكي به صورت گاو آفريد كه براي چهارپايان درخواست روزي مي نمايد همچنين در آن خبر است كه جوهري آفريد و از آن آب را بيافريد و از كف آب زمين را خلق كرد و از بخارش آسمانها و از خاك انسان را آفريد در آن خبر است كه مي فرمايد: