بازگشت

آشكاري نص


هر چند كه دشمنان اهل بيت (عليهم السلام) در انكار وجود نص بر امامت اميرالمؤمنين و ائمه ي اطهار از فرزندان او (عليهم صلوات الله و سلامه) و يا در جهت تغيير و تأويل نصوص وارده در اين باره به معاني و وجوهي دور از عقل و ذهن، تلاش و كوشش بنمايند، ولي طبع آدمي زير بار نمي رود و ذوق سليم آن را پس مي زند.

آنان نتوانسته و هرگز نمي توانند حديثي را كه نزد خودشان به تواتر نقل شده كه پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) فرموده است كه بعد از او دوازده



[ صفحه 55]



تن جانشين او خواهند بود كه همگي از قريش، يا از بني هاشم مي باشند... و در بسياري از روايات نام هاي آنان يا اسامي بعضي از آنان، آمده است، انكار كنند.

قندوزي حنفي گفته است: «يحيي بن حسن در كتاب «العمدة» از بيست طريق روائي روايت كرده است كه بعد از پيامبر (صلي الله عليه و آله) دوازده نفر كه همگي از قريش هستند، جانشين آن حضرت هستند. بخاري از سه طريق، مسلم از نه طريق، ابوداوود از سه طريق، ترمذي از يك طريق و حميدي از سه طريق اين روايت را آورده اند» [1] و علامه محقق، شيخ لطف الله صافي، در كتاب خود صدها حديث، از طرق بسيار گردآورده است كه برخلاف و امامت دوازده تن بعد از رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم) دلالت و تأكيد دارند. [2] .

و بالأخره، سيوطي تصريح نموده است به اينكه: «بر صحت عبارت «بعد از من دوازده خليفه خواهد بود» اجماع شده است و اين عبارت از طرق متعددي روايت شده است». [3] .


پاورقي

[1] ينابيع المودة، ص 444.

[2] نگاه كنيد به: منتخب الاثر، از ص 10 تا 140 و اعلام الوري، ص 381 - 386.

[3] تاريخ الخلفاء، سيوطي، ص 61.