بازگشت

محرمات شير دادن


[304] 8 - ثقة الاسلام كليني گفته است:

از علي بن مهزيار اهوازي، روايت شده كه گفت: خدمت امام جواد عليه السلام عرض كردند: مردي كنيزك شير خواري را به همسري گرفت و همسر ديگرش به او شير داد؛ سپس از همسر سوم او نيز شير نوشيد؛ ابن شبرمه گفته است كنيزك و هر دو زنش، بر وي حرام هستند.

امام جواد عليه السلام فرمود: ابن شبرمه، اشتباه كرده است؛ تنها كنيزك و همسري كه ابتدا به او



[ صفحه 231]



شير داده است، بر وي حرام است؛ اما همسر دوم، بر مرد حرام نيست؛ زيرا چنان است كه گويي دختر خود را شير داده است. [1] .

[305] 9 - و نيز آورده است:

از علي بن مهزيار نقل شده كه گفت: عيسي بن جعفر بن عيسي از امام جواد عليه السلام پرسيد: زني، فرزند شير خوار مرا شير داده است؛ آيا مي توانم دختر همسرش را، به همسري خود در آورم؟

حضرت فرمود: چه سؤال خوبي كردي؛ دقيقا به همين دليل است كه مردم مي گويند: همسرش به واسطه ي «شير مرد»، بر وي حرام گشت؛ اين شير، همان شير مرد (و موجب حرمت است)، نه غير آن؛ به حضرت عرض كردم: آن دختر، از همان زني كه فرزند مرا شير داده نيست؛ بلكه دختر زني ديگر، از شوهر اوست.

حضرت فرمود: اگر ده نفر متفرق و جداگانه (از زنان جداگانه آن مرد) هم باشند، هيچ كدام بر تو حلال نخواهند بود و به مثابه ي دختران تو هستند. [2] .


پاورقي

[1] كافي 5: 446 ح 13.

[2] همان: 441 ح 8.